вівторок, 23 лютого 2016 р.

«Формування інформаційно – комунікаційної компетентності учнів засобами історичної освіти на уроках історії»

«Формування інформаційно – комунікаційної компетентності  учнів засобами історичної освіти на уроках історії»

Новітні інформаційні технології стрімко ввірвались в усі сфери нашого життя, стають такою ж реальністю, як телефонний зв`язок, освоєння повітря-них транспортних шляхів, вихід людини в космос. Вони спрощують спілкування та  співробітництво, стають визначальними в економіці та на виробництві, культурі та мистецтві, науці та освіті. Інформаційні технології формують суспільство орієнтоване на знання.




          В індустріальному суспільстві, як і у всіх попередніх найдорожчим товаром була інформація. Вона представлялась в аналоговій формі або у вигляді фізичних об`єктів (листів, транслювання телевізійних сигналів, використання фотографій, друкування газет та журналів, показ фільмів у кінотеатрах, розмови по телефону).    В інформаційному суспільстві: до якого ми крокуємо, інформація приймає цифрову форму, що дає можливість  відкривати світ з новими можливостями.         Швидкі темпи розвитку і застосування інформаційних та телекомунікаційних технологій у сучасному суспільстві суттєво впливають на процес інформатизації освіти.    Системне впровадження в навчальний процес комп'ютерних мереж та засобів аудіовізуальної техніки дає змогу якісно змінити весь навчальний процес та по-новому підійти до розробки методик викладання шкільних предметів і створення нового інформаційно-освітнього середовища.
         Сучасні інформаційні технології суттєво змінюють роль учителя в загальноосвітній школі. Якщо раніше вчителі виконували функцію «транслятора» знань, то нині ми дедалі більше є «провайдерами » у морі інформації. Відомо, що процес навчання — це передавання інформації учню, тому популярні мето­дики або педагогічні технології описують, як найефективніше обробляти й передавати інформацію для її оптимального засвоєння учнями. Нові науково-технічні процеси та розвиток сучасного суспільства потребують нових засобів освіти, нових або добре забутих педагогічних технологій, спрямованих на індивідуальний розвиток особистості, які формують творчу ініціативу учня, навички самостійного існу­вання в інформаційному полі, універсального вміння ставити й розв'язувати задачі, що допомагають адаптуватися в сучасному житті.
Сьогодні ні в кого не виникає сумнівів у доцільності використання елементів комп’ютерних технологій у навчальному процесі.
 На жаль, в Україні у галузі суспільних наук тривалий час практично не існувало сучасних комп’ютерних програм, як не були й розроблені й підходи до їх використання у процесі навчання, лише на початку XXI століття почали з’являтися перші електронні педагогічні засоби з історії, але цілісної концепції методики використання їх на уроках не існує й до сьогодні. Такий стан речей спонукає нас, учителів історії, хто має доступ до відповідних технічних засобів самостійно шукати найбільш ефективні методи організації  навчально – пізнавальної діяльності учнів за допомогою інформаційних технологій. Дана робота копітка, але водночас і творча. Виходячи з технічних можливостей та рівня підготовки учнів, я прийняв рішення про використання комп’ютерних технологій на уроках історії, а саме: здобуття додаткової інформації, долучившись до світової мережі Інтернет.
Це повинно дати можливість значно підвищити інтенсивність та ефективність навчання, сприяти вдосконаленню педагогічної майстерності вчителя та формувати у школярів відповідні вміння і навички, зацікавленість та позитивні мотивації до навчання. Великі можливості створюють інформаційні технології і в плані підготовки до іспитів та зовнішнього тестування з історії. Приходжу до висновку, що найчастіше на уроках доцільно використовувати лише окремі елементи електронних продуктів, які вписуються в загальну структуру конкретного уроку і сприяють досягненню певних освітніх цілей.
Для полегшення виконання поставлених освітніх задач є необхідність створення банку інформації, який, на мою думку, створюється самим учителем. До цього банку увійдуть матеріали програмних педагогічних засобів (ППЗ), різноманітні Інтернет – ресурси, друковані видання.

Острів знань – www.ostiv.in.ua
Гарний довідковий матеріал та ілюстрації є також на сайті Вільної енциклопедії – Вікіпедії – www.ru.wikipedia.org (російською мовою) та www. uk.wikipedia.org (українською мовою).
Однією з найважливіших компетенцій, що досягається під час загальної освіти, повинна стати інформаційна компетенція, що передбачає уміння самостійно:
v    шукати;
v    вибирати;
v    аналізувати;
v    організовувати;
v    представляти;
v    передавати інформацію;
v    проектувати об’єкти і процеси;
v    відповідально реалізовувати свої плани.

Задачею навчання є вироблення навичок самостійного аналізу і, що дуже важливо, формування світогляду і громадянської позиції. Усім підручникам притаманна певна тенденційність, і донедавна це здавалось «неминучим лихом». Тільки зараз, із поширенням нових інформаційних мультимедійних технологій, і особливо Інтернет, з’явилася можливість звести її до мінімуму. Для цього варто прийняти за аксіому такі положення:
v    центральною фігурою процесу навчання залишається вчитель, комп’ютер відіграє лише допоміжну роль;
v    головною задачею використання мультимедіа і взагалі будь – яких нових технологій в історичній освіті, є надання вчителеві й учневі максимальної свободи вибору, форм і методів та процесу полегшення передачі знань, формування вмінь та навичок;
v    комп’ютер повинен доповнювати, а не підміняти традиційні підручники та навчальні посібники.
Доречно було б сказати, що всі учителі, хто володіють комп’ютерною технікою мають рівні можливості створювати власний електронний продукт та розміщати його на відповідних сайтах.
Переконаний також, що в кожній школі нашого району є комп’ютерна техніка та доступ до всесвітньої інформаційної мережі Інтернет.
Є також і учні, що на досить високому рівні володіють даною технікою, мають персональні комп’ютери, використовують інформаційні технології та комп’ютерні сітки в самопідготовці, виконанні домашніх завдань, творчих робіт, презентацій та можуть бути добрими помічниками та інструкторами на уроках у використанні комп’ютерної техніки.

В своїй освітній діяльності я здійснюю певні кроки по впровадженню інноваційних технологій, використанню інформаційних сіток всесвітньої мережі Інтернет за допомогою модему та мобільного телефону.

Немає коментарів:

Дописати коментар