«Формування інформаційно – комунікаційної
компетентності учнів засобами історичної
освіти на уроках історії»
Новітні
інформаційні технології стрімко ввірвались в усі сфери нашого життя, стають
такою ж реальністю, як телефонний зв`язок, освоєння повітря-них транспортних
шляхів, вихід людини в космос. Вони спрощують спілкування та співробітництво, стають визначальними в
економіці та на виробництві, культурі та мистецтві, науці та освіті.
Інформаційні технології формують суспільство орієнтоване на знання.
В індустріальному суспільстві, як і у всіх попередніх найдорожчим
товаром була інформація. Вона представлялась в аналоговій формі або у вигляді
фізичних об`єктів (листів, транслювання телевізійних сигналів, використання
фотографій, друкування газет та журналів, показ фільмів у кінотеатрах, розмови
по телефону). В інформаційному
суспільстві: до якого ми крокуємо, інформація приймає цифрову форму, що дає
можливість відкривати світ з новими
можливостями. Швидкі темпи
розвитку і застосування інформаційних та телекомунікаційних технологій у
сучасному суспільстві суттєво впливають на процес інформатизації освіти. Системне впровадження в навчальний процес
комп'ютерних мереж та засобів аудіовізуальної техніки дає змогу якісно змінити
весь навчальний процес та по-новому підійти до розробки методик викладання
шкільних предметів і створення нового інформаційно-освітнього середовища.
Сучасні інформаційні технології
суттєво змінюють роль учителя в загальноосвітній школі. Якщо раніше вчителі
виконували функцію «транслятора» знань, то нині ми дедалі більше є
«провайдерами » у морі інформації. Відомо, що процес навчання — це передавання
інформації учню, тому популярні методики або педагогічні технології описують,
як найефективніше обробляти й передавати інформацію для її оптимального
засвоєння учнями. Нові науково-технічні процеси та розвиток сучасного
суспільства потребують нових засобів освіти, нових або добре забутих
педагогічних технологій, спрямованих на індивідуальний розвиток особистості,
які формують творчу ініціативу учня, навички самостійного існування в
інформаційному полі, універсального вміння ставити й розв'язувати задачі, що
допомагають адаптуватися в сучасному житті.
Сьогодні ні в кого
не виникає сумнівів у доцільності використання елементів комп’ютерних
технологій у навчальному процесі.
На жаль, в Україні у галузі суспільних наук
тривалий час практично не існувало сучасних комп’ютерних програм, як не були й
розроблені й підходи до їх використання у процесі навчання, лише на початку XXI
століття почали з’являтися перші електронні педагогічні засоби з історії, але
цілісної концепції методики використання їх на уроках не існує й до сьогодні.
Такий стан речей спонукає нас, учителів історії, хто має доступ до відповідних
технічних засобів самостійно шукати найбільш ефективні методи організації навчально – пізнавальної діяльності учнів за
допомогою інформаційних технологій. Дана робота копітка, але водночас і творча.
Виходячи з технічних можливостей та рівня підготовки учнів, я прийняв рішення
про використання комп’ютерних технологій на уроках історії, а саме: здобуття
додаткової інформації, долучившись до світової мережі Інтернет.
Це повинно дати
можливість значно підвищити інтенсивність та ефективність навчання, сприяти
вдосконаленню педагогічної майстерності вчителя та формувати у школярів
відповідні вміння і навички, зацікавленість та позитивні мотивації до навчання.
Великі можливості створюють інформаційні технології і в плані підготовки до
іспитів та зовнішнього тестування з історії. Приходжу до висновку, що
найчастіше на уроках доцільно використовувати лише окремі елементи електронних
продуктів, які вписуються в загальну структуру конкретного уроку і сприяють
досягненню певних освітніх цілей.
Для полегшення
виконання поставлених освітніх задач є необхідність створення банку інформації,
який, на мою думку, створюється самим учителем. До цього банку увійдуть
матеріали програмних педагогічних засобів (ППЗ), різноманітні Інтернет –
ресурси, друковані видання.
Острів знань –
www.ostiv.in.ua
Гарний довідковий
матеріал та ілюстрації є також на сайті Вільної енциклопедії – Вікіпедії –
www.ru.wikipedia.org (російською мовою) та www. uk.wikipedia.org (українською
мовою).
Однією з
найважливіших компетенцій, що досягається під час загальної освіти, повинна
стати інформаційна компетенція, що передбачає уміння самостійно:
v шукати;
v вибирати;
v аналізувати;
v організовувати;
v представляти;
v передавати інформацію;
v проектувати об’єкти і процеси;
v відповідально реалізовувати свої плани.
Задачею навчання є
вироблення навичок самостійного аналізу і, що дуже важливо, формування
світогляду і громадянської позиції. Усім підручникам притаманна певна
тенденційність, і донедавна це здавалось «неминучим лихом». Тільки зараз, із
поширенням нових інформаційних мультимедійних технологій, і особливо Інтернет,
з’явилася можливість звести її до мінімуму. Для цього варто прийняти за аксіому
такі положення:
v центральною фігурою процесу навчання
залишається вчитель, комп’ютер відіграє лише допоміжну роль;
v головною задачею використання мультимедіа і
взагалі будь – яких нових технологій в історичній освіті, є надання вчителеві й
учневі максимальної свободи вибору, форм і методів та процесу полегшення
передачі знань, формування вмінь та навичок;
v комп’ютер повинен доповнювати, а не
підміняти традиційні підручники та навчальні посібники.
Доречно було б
сказати, що всі учителі, хто володіють комп’ютерною технікою мають рівні
можливості створювати власний електронний продукт та розміщати його на
відповідних сайтах.
Переконаний також,
що в кожній школі нашого району є комп’ютерна техніка та доступ до всесвітньої
інформаційної мережі Інтернет.
Є також і учні, що
на досить високому рівні володіють даною технікою, мають персональні
комп’ютери, використовують інформаційні технології та комп’ютерні сітки в
самопідготовці, виконанні домашніх завдань, творчих робіт, презентацій та
можуть бути добрими помічниками та інструкторами на уроках у використанні
комп’ютерної техніки.
В своїй освітній
діяльності я здійснюю певні кроки по впровадженню інноваційних технологій,
використанню інформаційних сіток всесвітньої мережі Інтернет за допомогою
модему та мобільного телефону.
Немає коментарів:
Дописати коментар